BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 9, 2009

Hari yang PELIK


dari slm ak x tido sbb nk exam kol 83o pg td...stdy last minit pnye psl...da la x mandi pg then trus g sarapan mkn nasi lemak..then trus g exam hall..tgk soalan exam punye la sng...ssh2 ak bace tajuk yg killer tp yg kuarnye yg sng2...ak tnye sensei npe buat soalan sng sgt? pas2 dgn muke chomeynye die sambil ckp, sngkn? sngkn? sambil sengih2..ak pon ckp haah..pnt je sy bace buku teruk2 mlm td..then hampir 2 jam, mase pon da nk tamat..ak pon da siap buat esei..dlm otak pk balek nie nk trus maen futsal laa..then bile da bley kuar exam hall ak pon kuar dgn lajunye...tgk cuaca cerah..best men futsal nie..smpai dpn jabatan kimia ak nmpk bdk2 kolej ak ke arah exam hall..dlm hati ak pk, aikk?? kol 5 pon ade org exam lg ke?? kol bpe nk abes?? kol 7 kot...ak pk cn2 la...then smpai dpn fac bahasa ak tgk makin ramai student yg ke arah kps..ak ingt ade acara pape kt kps..then ak tgk jam...aikk??? npe kol 1045 pg??? tgk jam kt hp plak..same??? rosak ke jam nie?? dgn pliknye ak pon jln la ke kolej sambil pk tol ke jam ak nie?? sampai kt tepi jln besar ak nmpk org blah sane nk ke blah sini stop tgk kiri kanan kt zebra line..ak ckp dlm ati jln jela..nk tgk kiri kanan wtpe...ak pon men jln je tnpe disangke ade lori ais brek ngejut..tp juz bunyi brek jela..ahh ak ckp dlm ati...ak kene langgar ak saman ko bejuta2...tp kalo ak mampos cmne?? bdk2 yg nk lintas td tekejot tgk ak yg selamberk zebra melintas..dorg pon amek kesempatan lintas gak..then bile smpai kt gate 3rd, ak tgk makin ramai bdk kolej yg kuar..baru ak sedar..skng nie dorg nk g exam kol 11..rupenye otak ak nie da senget...ingtkn da petang...baru ak sedar ak x tido lg dan x mandi lg...so skng ak nk g tido..moral of da story, jgn stdy last mnt, jgn xtdo mlm exam, dan jgn xmndi di pagi exam...arini mmg hari yg pelik...*_*

Saturday, November 7, 2009

WASIAT RASULULLAH KEPADA WANITA


Telah bersabda Rasulullah saw maksudnya, "Saya pernah melihat neraka. Tiba-tiba kebanyakan

penghuninya adalah kaum perempuan, yaitu mereka yang tidak tahu berterimakasih kepada suami. Andaikata engkau (suami) berbuat baik kepada seseorang diantara mereka setahun,kemudian ia (isteri) melihat sedikit cela padamu, maka ia akan mengatakan "Saya tidak pernah melihat sama sekali kebaikan darimu." (HR Bukhari).

Friday, November 6, 2009

17 kesalahan berkaitan solat

"SEMBAHYANG adalah amalan pertama yang dihisab Allah pada akhirat nanti. Jika sembahyang seseorang baik, baiklah pula seluruh amalannya dan begitu sebaliknya.Sembahyang perlu dipelihara sebaik-baiknya."

Antara kesalahan yang selalu dilakukan berkaitan sembahyang adalah:

1. Meninggalkan sembahyang.

Hal ini adalah suatu kekufuran berdasarkan al-Quran, sunnah dan ijmak.Allah berfirman bermaksud: "Apakah yang membuat kalian masuk ke dalam Neraka Saqar?' Mereka menjawab: "(Kerana) kami dulu tidak termasuk orang yang mendirikan solat." (Surah al-Muddatstsir, ayat 4)Rasulullah saw bersabda: "Perjanjian antara kami dengan mereka adalah solat, barang siapa meninggalkannya maka dia kafir." (Hadis riwayat Ahmad dan lainnya).

2. Melengah-lengahkan solat.

Firman Allah bermaksud : Sesungguhnya solat itu wajib atas orang beriman dalam waktu yang sudah ditentukan." (Surah an-Nisa, ayat 103)Oleh itu, melengah-lengahkan solat tanpa uzur yang dibolehkan syarak adalah berdosa besar.Rasulullah bersabda: "Itu adalah solat orang munafik. Dia duduk menunggu matahari, sampai jika matahari sudah berada antara dua tanduk syaitan (hendak tenggelam) dia berdiri dan menukik empat rakaat, sedangkan dia tidak mengingat Allah dalamnya kecuali sedikit." (Hadis riwayat Muslim).

3. Meniggalkan solat berjemaah.

Solat berjemaah adalah wajib kecuali bagi orang yang memiliki uzur yang dibolehkan syarak. Sabda Rasulullah bermaksud: "Siapa yang mendengarkan seruan azan tetapi tidak memenuhinya maka tidak ada solat baginya, kecuali kerana uzur." (Hadis riwayat Ibnu Majah).Allah berfirman, maksudnya: "Dan rukuklah bersama orang yang rukuk." (Surah al-Baqarah, ayat 43).Rasulullah bersabda: "Kemudian aku mengutus (utusan) kepada orang yang tidak solat berjemaah, hingga aku bakar rumah mereka." (Muttafaq Alaih).

4. Tidak thuma'ninah dalam solat

Thuma'ninah adalah rukun solat dan tidak sah solat tanpanya. Thuma'ninah ertinya tenang ketika sedang rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua sujud.

Tenang maksudnya sampai tulang kembali pada posisi dan persendiannya, tidak tergesa-gesa dalam penggantian dari satu rukun ke rukun lainnya.

5. Tidak khusyuk dan banyak gerakan dalam solat.

6. Mendahului atau menyelisihi imam.

Hal ini boleh menyebabkan solat batal.

Makmum hendaklah mengikuti imam, tidak mendahului atau terlambat. Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya diadakannya imam itu untuk diikuti, kerana itu jika dia bertakbir, bertakbirlah, dan jangan kalian bertakbir sampai dia bertakbir, dan jika dia rukuk, maka rukuklah dan jangan kalian rukuk sampai dia rukuk... " (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

7. Bangun dari duduk untuk menyempurnakan rakaat sebelum imam selesai dari salam kedua.

8. Memandang ke langit (atas) atau menoleh ke kiri dan ke kanan ketika solat.

Hal ini diperkatakan Rasulullah dalam sabdanya: "Hendaklah orangmu berhenti daripada mendongakkan pandangannya ke langit ketika solat atau Allah tidak mengembalikan pandangannya kepada mereka." (Hadis riwayat Muslim)."Dan jauhilah orang yang menoleh dalam solat kerana sesungguhnya ia adalah suatu kebinasaan." (Hadis riwayat at-Tirmizi)

9. Mengenakan pakaian nipis yang tidak menutupi aurat.

Hal ini membatalkan solat kerana menutup aurat adalah syarat sah solat.

10. Tidak memakai tudung dan menutupi telapak kaki bagi wanita kerana aurat wanita dalam solat adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak tangan.

Ummu Salamah ditanya mengenai pakaian solat wanita. Beliau menjawab: "Hendaknya dia solat dengan kerudung, dan baju kurung panjang yang menutupi kedua-dua telapak kakinya."

11. Melintas di depan orang yang sedang solat.

Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih baik baginya daripada melintas di depannya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

12. Tidak melakukan takbiratul ihram ketika mendapati imam sedang rukuk.

Takbiratul ihram adalah rukun solat dan wajib dilakukan dalam keadaan berdiri, baru kemudian mengikuti imam yang sedang rukuk.

13. Tidak langsung mengikuti keadaan imam ketika masuk masjid.

Orang yang masuk masjid hendaknya langsung mengikuti imam, baik ketika itu sedang duduk, sujud atau lainnya.Rasulullah bersabda: "Jika kalian datang untuk solat dan kami sedang sujud, maka sujudlah!" (Hadis riwayat Abu Daud).

14. Melakukan sesuatu yang melalaikan daripada solat seperti menonton televisyen dan bersembang.

Allah berfirman, maksudnya: "Wahai orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikanmu daripada mengingat Allah, barang siapa melakukan demikian maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Munafiqun, ayat 9).

15. Makruh memejamkan mata ketika solat tanpa keperluan.

Seperti diriwayatkan Ibnu Qayyim berkata, Nabi tidak mencontohkan solat dengan memejamkan mata.Tetapi, jika memejamkan mata diperlukan, misalnya, kerana di hadapannya ada lukisan atau sesuatu yang menghalangi kekhusyukannya maka hal itu tidak makruh.

16. Tidak melurus atau merapatkan barisan ketika berjemaah.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Kalian mahu meluruskan barisan kalian atau Allah akan membuat perselisihan antara hati kalian." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

17. Tidak memperhatikan sujud dengan tujuh anggota.

Nabi Muhammad saw bersabda: "Kami diperintahkan untuk sujud dengan tujuh anggota; kening dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya sampai ke hidungnya, dua tangan, dua lutut dan dua telapak kaki." (Muttafaq Alaih)

ASSALAMUALAIKUM, sekadar berkongsi apa yg diperolehi dengan m'jadi fasilitator untuk Kem Bestari Solat yg dilaksanakan di SMK Presint 16 pada 1 Ogos lalu. Terasa diri ini kerdil tatkala berhadapan dengan mata2 harapan adik2 tingkatan 1 ini. seperti ade suara yg membisikkan 'kak, tunjukkan kami cara solat yg betul... ' lalu saye terfikir, apa sempurna solat yg saya laksanakan selama ini?? jadi saye khabarkan semula pada adik2 ini yg kehadiran insan ini hanyalah untuk memudahcara. Mujur Ustaz wan dari smap Kajang mengendalikan slot teori dan praktikal diserahkan pada saya. Disinilah budaya belajar,Mengajar dan diajar dapat diorentasikan. Kerana bagi saye, saye juga mempelajari dari adik2 ini. Sebelum Bengkel ini berakhir, lalu seorang kaunselor sekolah terbabit memaklumkan saya supaya mencari mahasiswa2 yg sanggup untuk meluangkan masa bersama adik2 tingkatan 5 bagi Kem Pembinaan Sahsiah mereka. ringkas saya maklumkan pada cikgu tersebut.. "saya cuba" (walaupun jauh di sudut hati saya mengukir kata.. "ada ke yg nak??" huhu.. InsyaALLAH, akan dikuatkan bibir ini utk memaklum & m'ajak.

Akhir kata, Agik idup Agik Ngelaban. semoga artikel di atas menjadi renungan sahabat2 dan diri jua.Teringat pesan Sheikh Fuad Al-Maliki " kita mengaku kita daie, tapi kita gagal utk mendekati ILAHI. Kita mengaku kita khalifah, tapi kita gagal utk hayati sunnah"

Solat

Solat Itu Ada Waktu Mula dan Waktu Tamat

Solat adalah salah satu daripada rukun Islam. Ianya adalah rukun agama. Menunaikannya ibarat mendirikan agama, meninggalkannya ibarat meruntuhkan agama. Solat perlu dilakukan di dalam waktunya. Firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa’ ayat 103:

إِنَّ الصَّلاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا

Sesungguhnya solat itu (difardhukan) ke atas orang-orang Mukmin di dalam kerangka waktu tertentu.

Waktu solat Subuh bermula apabila terbitnya fajar sadiq, dan tamat ketika terbit matahari.

Waktu solat Zohor bermula apabila gelincirnya matahari daripada garisan tegak di langit. Mudahnya, sekiranya ada tiang, pada waktu tengahari, selepas tiang itu tiada bayang ketika matahari tegak di kepala, timbul bayang-bayang ke barat, maka itu tandanya masuk waktu Zohor. Waktu tamatnya pula ialah apabila bayang-bayang tiang tadi sama panjang dengan tiang tersebut.

Waktu solat Asar pula bermula apabila bayang-bayang tiang tadi mula melebihi panjang asal tiang berkenaan. Waktu tamatnya pula ialah ketika terbenam matahari.

Waktu Maghrib pula ialah ketika terbenam matahari, dan tamat apabila semua cahaya kemerahan atau cahaya senja daripada benamnya matahari tadi telah hilang.

Waktu Isya’ pula ialah ketika hilangnya cahaya kemerahan senja Maghrib tadi, sehingga terbitnya fajar sadiq.

Apa yang perlu diberikan perhatian di sini ialah, waktu tamat Subuh berbeza dengan waktu tamat solat fardhu yang lain. Waktu tamat solat lain ialah waktu bermula solat seterusnya, akan tetapi waktu tamat solat Subuh bukan dengan masuknya waktu Zohor, sebaliknya ketika terbit matahari.

Keutamaan Solat di Awal Waktu

Di dalam kitab fiqh Mazhab Shafie, dinyatakan yang waktu solat itu terbahagi kepada empat:

1. Waktu afdhal (utama), iaitu pada awal waktu.
2. Waktu ikhtiar (pilihan), sepertiga awal waktu.
3. Waktu jawaz (dibenarkan), sehingga tamatnya waktu solat.
4. Waktu haram, iaitu didirikan di penghujung waktu sehingga tidak sempat menyempurnakan raka’at salat. Sekurang-kurangnya Muslim perlu menyempurkan satu raka’at pada waktunya.

Hujjah kepada afdhalnya solat di awal waktu ini adalah termaktub di dalam beberapa potong hadith, antara seperti hadith riwayat Abdullah bin Mas’ud di dalam Sahih Bukhari dan Muslim:

سألت رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: أي العمل أفضل؟ قال: الصلاة على وقتها. قلت: ثم أي؟ قال: بر الوالدين. قلت: ثم أي؟ قال: الجهاد في سبيل الله

Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, apakah amalan yang paling afdhal. Sabda Nabi, solat pada waktunya. Aku bertanya lagi, selepas itu? Jawab nabi, berbuat baik kepada ibu bapa. Aku bertanya lagi, kemudian apa? Jawab Nabi, berjihad fi sabilillah.

Ada sebahagian ulamak yang menyatakan bahawa hadith ini tidak memberikan petunjuk mengenai keutamaan solat di awal waktu. Ini kerana hadith itu menyebut, solat pada waktunya sahaja, tanpa menyebut perkataan AWAL. Justeru, selagi mana kita solat di dalam waktunya, selagi itu ianya termasuk di dalam sebaik-baik amalan.

Secara peribadi, saya kurang bersetuju dengan pandangan ini. Ini kerana hadith di atas turut diperkukuhkan dalam sepotong hadith riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim:

أفضل الأعمال الصلاة في أول وقتها

Sebaik-baik amalan ialah solat pada AWAL waktunya.

Hadith ini dianggap sahih oleh ramai muhaddithin, termasuklah Sheikh al-Albani. Dan ramai ulamak menggunakan hadith ini untuk menyatakan keutamaan solat di awal waktu. Selain itu, menyegerakan solat juga adalah tanda kita menyegerakan perlaksanaan arahan Allah. Ini adalah antara tanda wara’ seseorang Muslim.

Perlu diperingatkan, yang tergopoh-gapah untuk menyegerakan solat di awal waktu boleh merencatkan khusyu’ solat. Begitu juga bagi yang berpegang kepada pandangan tiada keutamaan solat di awal waktu, sebaliknya hanya di dalam kerangka waktunya sahaja, ini tidak bermakna yang solat itu lebih utama didirikan di akhir waktunya.

Melewatkan Solat Subuh, Zohor dan Isya’ Lebih Afdhal?

Di sana, ada perbahasan mengenai keutamaan solat Isya’ di akhir waktunya. Ini berdasarkan hadith hasan sahih yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi:

لولا أن أشق على أمتي لأمرتهم أن يؤخروا العشاء إلى ثلث الليل أو نصفه

Kalaulah tidak diberati kepada umatku, nescaya aku akan menyuruh mereka melewatkan solat Isya’ pada sepertiga terakhir malam atau seperduanya.

Hadith ini kadang-kadang dimanipulasi untuk memuaskan nafsu sebahagian Muslim melewatkan solat Isya’. Ini adalah tindakan tidak bertanggungjawab terhadap nas. Menurut Ibn Hajar, keutamaan melewatkan solat Isya’ itu ialah bagi kumpulan Muslim yang memang mempunyai kekuatan dan melazimi menunaikan solat Isya’ secara berjemaah pada sepertiga atau seperdua terakhir malam. Sekiranya kumpulan Muslim ini tidak wujud, atau sekiranya seorang sahaja yang mempunyai kekuatan itu, maka adalah lebih utama untuk didirikan solat Isya’ berjemaah pada awal waktu. Hadith ini juga boleh digunakan sebagai kebenaran untuk melewatkan solat Isya’ kerana kuliah maghrib atau kuliah pengajian.

Mengenai solat zohor pula, ada sepotong hadith di dalam Sahih Bukhari yang bermaksud:

Apabila cuaca panas terik, maka tunggulah redup dulu untuk solat Zohor. Sesungguhnya kepanasan itu ialah hembusan neraka.

Menurut mazhab Shafi’e, dibenarkan untuk melewatkan Zohor sehingga cuaca menjadi redup. Kebenaran ini adalah tertakluk kepada cuaca panas, dan ketika masih di dalam kerangka waktu Zohor. Bagi yang melewatkan solat Zohor kerana menunggu redup, tidak luput pahala keutamaan solat di awal waktu. Hikmah utama di sebalik hadith ini ialah galakan untuk mencari suasana yang boleh menghadirkan khusyu’ di dalam solat.

Mengenai solat subuh pula, hanya ada satu pandangan minoriti di dalam mazhab Hanafi yang menyatakan tiada masalah untuk melewatkan solat Subuh di hujung waktunya, ketika hampir naik matahari. Ini berdasarkan sepotong hadith riwayat Ahmad, Tirmizi dan an-Nasa’ie yang menganjurkannya. Akan tetapi majoriti ulamak hadith mendo’ifkan hadith tersebut. Dan ulamak Hanafi yang menerima hadith ini turut menyatakan hikmahnya, iaitu untuk menggalakkan lebih ramai umat Islam solat subuh secara berjemaah di masjid. Sekiranya melewatkan subuh tanpa sebab, maka tidaklah termasuklah di dalam perbincangan ini.

Kesimpulan.

1. Solat di awal waktu adalah afdhal berbanding melewatkannya.

2. Kebenaran melewatkan solat adalah dengan sebab-sebab dan keuzuran yang tertentu. Sekiranya melewatkan kerana malas, berkuranganlah pahala solat.

3. Menunaikan solat pada awal waktu adalah tanda umat Islam yang tersusun jadual hidupnya, serta bersungguh-sungguh menunaikan arahan Tuhannya.

Tuesday, November 3, 2009

beshnye dpt terbang mcm kapal terbang...*_*

Monday, November 2, 2009

Copot cari ciput

Cerita yg bermula dengan huruf C:
Copot cahabat ciput Catu cenje, ciput cite-cite came copot cambil cari cengkerik. ciput cuke cite-cite came copot cebab copot cahabat ciput.
Cemace ciput came copot cari cengkerik, ciput cakcikan catu cahye cerah.
cahye cerah ciput cakcikan cangat cerah campai ciput came copot cilau.
cahaye cerah cube culik copot. Ciput cangat cuak. ciput cepat-cepat camba copot cebelum cehaye cerah cempat culik copot.

copot cangat cuak came. ciput came copot cepat-cepat cari chelter cambil cepat-cepat cembunyi. ciput came copot cembunyi cenyap-cenyap cupaye cahaye cerah cucah cari ciput came copot. ciput cakap came copot, "chuuu... chuuu...cenyap... cenyap copot... ". copot cambung cakap, "copot cudah cenyap...ciput cenyap camelah... ". celepas cejam, cahaye cerah cudah chow cebab
cucah cari ciput cape copot.

ciput came copot cangat cuke cebab cahaye cerah cudah chow. copot cenyum cambil cakap, "copot cayang ciput cebab ciput celamatkan copot... ". ciput cenyum cambil chow came copot... Caja cuka cuka.


CECIAN, CIMA CACIH

Padah melayan cinta

“Apa yang dimaksud ‘terlajur’ pada ayat ustaz tu?” Tanya seorang pembaca setia laman blog penulis.

“Usahlah ditanya, cukuplah kalimah tersebut menghantui kepala saya sejak kebelakangan ini” Penulis cuba meredakan hati yang sedikit risau melihat gelagat muda-mudi masa kini.

Mungkin para teman dan pembaca tertanya-tanya kenapa terlalu banyak mesej pesanan di yahoo messenger hingga memeningkan sesetengah sahabat-sahabat, tidak cukupkah sekali dihantar?

Penulis terpaksa berbuat sedemikian bagi menjawab banyak pertanyaan sama yang diajukan di dalam e-mail, bahkan yang terbaru betul-betul menguji kesabaran penulis. Apakah ini yang dikatakan darah muda yang berani memperlakukan perbuatan terkutuk ini?

Ada yang mengaku telah ditebuk oleh teman lelaki, terkapai-kapai mencari jalan pulang kepada-Nya.

Allahu Rabbi…!

Namun paling merisaukan penulis, penyakit kronik ini berlaku di kalangan anta anti yang mempunyai asas ilmu agama sebagai pendiding. Ingatkan cerah hingga ke petang, hujan pula dipertengahan.

Inilah yang penulis persoalkan.

وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)

Ada yang berpendapat fatrah masa pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan, jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya. Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama. Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata.

Pendirian penulis berkenaan dengan no couple sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dari sekolah, universiti sehinggalah penulis akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri. Mungkin penulis antara individu yang amat tajam dalam mengkritik individu yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.

Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran. Mabuknya melampau-lampau. Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita.

Bahkan penulis sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik. Bagaimana pula? Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi selepas kahwin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.

Inilah salah satu puca perceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan berasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.

TIADA MATLAMAT HIDUP JELAS

Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik. Penulis terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala barat. Masalah ber-couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa, yang hairannya ibu bapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.

Belum cerita lagi tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa? Semunya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.

“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kahwin la. Kamu sibuk kenapa? Macamlah baik sangat”

Biasa dengarkan ayat di atas?

Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertudung litup, terkadang penulis tergelak keseorangan dengan lakonan wara’ mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara’, miscall qiamullail, sms tazkirah dan sebagainya antara skrip murahan harian mereka.

Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

“Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu” antara alasan yang pernah diberikan kepada penulis.

Teringat penulis cerita lama orang tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan. Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang kenal sampai ke dalam kain sebelum di-Ijab dan Qabul.

Pastinya kenyatan ini dijawab kembali: “Ala itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman jepun dulu” Penulis terkedu mendengar ayat berapi ini.



SAY : “NO COUPLE”

Persoalan cinta sebelum kahwin ini merupakan tajuk yang panjang. Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.

وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” al-Furqan (25:74)

Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia. Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang pasangan merupakan perkara lumrah dan mendarah-daging dalam diri mereka.

Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal kerana pertukaran nota, bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja, mungkin cinta monyet.

Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda. Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah Taala benteng ampuh dalam mengawal karenah cinta anda yang bergelora. Akhirnya pesanan penulis kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin.

Mengapa perlu mencari marah Allah Taala semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin, sinonimnya cinta monyet ini.

“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu, duhai Allah”. ameen


Followers

mari maen kire-kire ^_^

Powered By Blogger

tempat ngumpat ^_^


ShoutMix chat widget